Ajutine import
Ajutise impordi protseduuri korral võib reekspordiks mõeldud liiduvälise kauba suhtes kohaldada liidu tolliterritooriumil täieliku või osalise tollimaksuvabastusega erikasutust, kohaldamata selle suhtes muid asjakohaste kehtivate sätetega kehtestatud makse ja kaubanduspoliitika meetmeid, kui nad ei keela kauba sisenemist liidu tolliterritooriumile või kauba väljaviimist liidu tolliterritooriumilt.
Lugege rohkem juhenditest:
Õigusaktid ja lisainfo
Euroopa Nõukogu direktiiv 2006/112/EÜ
28. november 2006, käsitleb ühist käibemaksusüsteemi (kuuenda direktiivi (77/388/EMÜ) uuestisõnastamine)
Uued reeglid transpordivahendite ajutiseks importimiseks ELi
WCO juhend (inglise keeles)
Ajutise impordi luba ja selle taotlemine
Ajutise impordi protseduuri rakendamiseks on vaja tolli luba. Selleks on järgmised võimalused:
- ühtne luba – eri liikmesriike hõlmav luba, kui ajutise impordi eesmärgi saavutamiseks toimuvad tegevused mitmes liikmesriigis;
- tavaline luba – ühes liikmesriigis kehtiv luba;
- tollideklaratsiooni alusel antud luba – ühekordne luba lihtsustatud korras, mis kehtib vaid selle deklaratsiooniga deklareeritud kauba jaoks (LTS DA art 163);
- suuliselt antud luba – kaupadele, mis on nimetatud LTS DA artiklis 136. Loa taotlemiseks tuleb esitada lisadokument (LTS DA lisas 71-01);
- toiminguga antud luba – kaupadele, mis on nimetatud LTS DA artiklis 139.
Luba saab taotleda üldjuhul väljaspool liidu territooriumi asutatud isik, kuid LTS DA artiklites 207–236 sätestatud juhtudel võib luba taotleda ka liidu territooriumil asutatud isik.
Loa taotlemise eeltingimused:
- kaup on identifitseeritav, välja arvatud juhul, kui kauba liiki või kavandatavat kasutust silmas pidades on ilmne, et identifitseerimismeetmete puudumine ei too kaasa protseduuri kuritarvitamist või kui ekvivalentkauba suhtes ettenähtud tingimuste täitmine on kontrollitav;
- kaup on mõeldud säilima muutumatul kujul, välja arvatud kasutamisest tingitud tavaline amortisatsioon;
- täieliku või osalise tollimaksuvabastuse nõuded (LTS DA art 207–236) on täidetud. Abistav tabel
Ajutise impordi ajavahemik ja selle pikendamine
LTS art 251 alusel võivad kaubad ajutise impordi tolliprotseduuril olla üldjuhul maksimaalselt 24 kuud (erijuhud on sätestatud DA 4. ptk 1. jaos "Ajutine import"). See tähendab, et kauba suhtes võib ajutise impordi protseduuri ühel ja samal otstarbel ning sama loaomaniku vastutusel kohaldada maksimaalselt 24 kuud. Seda ka juhul, kui protseduur lõpetati kauba muule eriprotseduurile suunamisega ning seejärel kohaldati uuesti ajutise impordi protseduuri.
Kui loas märgitud kasutamist ei ole erandkorras võimalik ette nähtud ajavahemiku jooksul saavutada, võib toll loaomaniku põhjendatud taotluse alusel nimetatud ajavahemikku mõistliku aja võrra pikendada.
Kauba suhtes võib kohaldada ajutise impordi protseduuri kümme aastat. See tähendab, et kaup võib ajutise impordi tolliprotseduuril olla kuni 10 aastat, kuid mitte ühel ja samal otstarbel ega sama loaomaniku vastutusel.
ATA-märkmik
ATA-märkmikke väljastab Eesti Kaubandus-Tööstuskoda.
Kui reekspordi tähtajal ei ole võimalik ajutiselt imporditud kaupa reeksportida seoses COVID-19 levikuga, siis tuleb teavitada tolli reekspordi tähtaja pikendamise vajadusest. Toll võib reekspordi tähtaega erandjuhul pikendada.
Võimalusel palume ATA-märkmiku reeksport lõpetada, suunates ATA-märkmikuga hõlmatud kaup tollilattu.
Alates 01.01.2022 Brasiilia ei oma enam ATA garantiiühendust
Seetõttu alates 01.01.2022:
- Brasiilia ei väljasta ATA-märkmikke ega aktsepteeri teistes riikides Brasiiliasse väljastatud ATA-märkmikke ajutise impordi tolliprotseduurile suunamiseks;
- ei aktsepteerita Brasiilia ATA-märkmikke, mis esitatakse ajutise impordi tolliprotseduurile suunamiseks Eestis.
Lisainfo
Lõppkasutus
Lõppkasutusprotseduur on eriprotseduur, mille korral lubatakse kaup vabasse ringlusse tollimaksuvabastuse või vähendatud tollimaksumääraga kauba erikasutuse tõttu.
Kauba saab suunata lõppkasutusprotseduurile, kui Eesti Tollitariifistikus (ETT) on kaubakoodi juures vastav lõppkasutusele viitav allmärkus või kauba kirjelduses sisaldub viide lõppkasutusele või on tegemist tollitariifistiku (2658/87) I lisa eelsätete II jao erisätetes või määruses (EÜ)150/2003 tollimaksust vabastatud kaubaga.
Lõppkasutuse soodusmeetmed laienevad tollimaksule ning nende meetmete rakendamise eesmärgiks on teatud tööstuse ja kaubanduse arengu soodustamine. Lõppkasutuse soodustus ei laiene käibemaksule, samuti aktsiisi- ega dumpinguvastastele maksudele.
Lõppkasutuse luba ja selle taotlemine
Lõppkasutuse protseduuri rakendamiseks on vaja tolli luba. Selleks on järgmised võimalused:
- ühtne luba – eri liikmesriike hõlmav luba, kui kavatsetakse teha toiminguid mitmes liikmesriigis;
- tavaline luba – ühes liikmesriigis kehtiv luba;
- tollideklaratsiooni alusel antud luba – lihtsustatud korras taotletav luba, kui taotleja kasutab kogu kaupa lõppeesmärgil ning eesmärgi saavutamine on lihtsalt saavutatav ja jälgitav.
Luba saab taotleda üldjuhul liidu territooriumil asutatud isik, kuid erandina ja põhjendatud erandjuhtudel võib toll anda lõppkasutuse loa ka väljaspool liidu territooriumi asutatud isikule (LTS DA art 161).
Loa omaniku kohustused
- Kasutada kaupa tollimaksuvabastuse või vähendatud tollimaksumäära kohaldamise tingimuseks olnud otstarbel, mille leiab Eesti Tollitariifistikust kaubakoodi põhiselt;
- võimalik anda eelnimetatud kohustus üle mõnele teisele isikule tolli kehtestatud tingimustel (TORO, ingl transfer of rights and obligations – õiguste ja kohustuste üleandmine);
- pidada lõppkasutusprotseduurile suunatud kauba üle arvestust (LTS DA art 178) ja esitada tolli nõudel protseduuri kokkuvõte (LTS DA art 175, DA lisa 71-06) või muu dokument või väljavõte arvestusest järelevalve lõpetamiseks.
Täiendavat informatsiooni saab telefonil 880 0814 ja e-posti aadressil [email protected].
Viimati uuendatud 03.07.2023